“მოსწავლეზე ორიენტირებული სწავლების მიდგომები”
მოდული 1
“მოსწავლეზე
ორიენტირებული სასწავლო გარემოს მახასიათებლები”
დღე
II
მოდულის მიზნები
მასწავლებლებმა შეძლონ:მოსწავლეთა
წინარე ცოდნის, გამოცდილებისა და შეხედულებების გათვალისწინება სასწავლო პროცესში;მოსწავლეებისთვის მათი განვითარების შესაბამისი დავალებების
მიწოდება,რომლებიც უზრუნველყოფს მაღალი დონის სააზროვნო უნარებისა და
კრიტიკული აზროვნების მეშვეობით პრობლემების გადაჭრასა და ამ
პრობლემებში სიღრმისეულ წვდომას;აქტიური, პრაქტიკული სწავლა-სწავლების პროცესის წახალისება, რაც მოსწავლეებსდაეხმარება მიღებული ცოდნა რეალურ
ცხოვრებაში გამოიყენონ.
დღის ბოლოს მისაღწევი შედეგები
მონაწილეები შეძლებენ დაგეგმოს და წარმართოს
სასწავლო პროცესი მოსწავლეთა წინარე ცოდნის გამოცდილებისა და შეხედულებების
გათვალისწინებით;
გამოიყენოს კონსტრუქტივისტული თეორიის ძირითადი მიდგომები საგაკვეთილო პროცესში;
დღის ბოლოს მისაღწევი შედეგები
წარმართოს სასწავლო პროცესი იმგვარი მიდგომების და
მეთოდებისა
გამოყენებით, რომელიც
ხელს შეუწყობს მოსწავლეებში მაღალი
სააზროვნო უნარების განვითრებას (მაგ.: კრიტიკული და
შემოქმედებითი აზროვნება);
განახორციელოს
სწავლების პროცესში ისეთი პრაქტიკული აქტივობები, რომელიც ხელს შეუწყობს მოსწავლეებს მიღებული ცოდნა რეალურ
ცხოვრებაში გამოიყენონ.
სამუშაო ფურცელი #1
პრობლემა
|
გამომწვევი მიზეზები
|
გადაჭრის გზები
|
(აღწერეთ რაში
|
(ჩამოთვალეთ პრობლემის
|
(მოიფიქრეთ პრობლემის
|
მდგომარეობს პრობლემა)
|
გამომწვევი მიზეზები)
|
გადაჭრის
|
რამდენიმე გზა)
|
||
დრო:
15 წთ
რა უნდა
გაითვალისწინოს მასწავლებელმა
მოსწავლეებისთვის
ახალი ინფორმაციის
მიწოდებამდე?
დამოკიდებულება
|
||
რა
ინფორმაციას ფლობს
|
რა კომპეტენციები აქვს
|
რა დამოკიდებულება აქვს
|
მოსწავლე
შესასწავლი
|
მოსწავლეს ახალი
|
მოსწავლეს შესასწავლი
|
საკითხის
შესახებ და
|
ინფორმაციის პრაქტიკაში
|
საკითხის შესახებ?
|
საკმარისია
თუ არა ეს ცოდნა
|
გამოსაყენებლად ?
|
|
ახალი
ინფორმაციის
|
||
გასაგებად?
|
||
სწავლების
კონსტრუქტივისტული მიდგომის ძირითადი პრინციპები
სწავლა
აქტიური პროცესია;სოციალური
გზით აიგება;ითვალისწინებს წინარე ცოდნას, გამოცდილებასა
და დამოკიდებულებას;გულისხმობს სასწავლო საკითხების ძირითადი პრინციპების
წვდომასადა გააზრებას.
კონსტრუქტივისტული
თეორიის მიხედვით:
მოსწავლე
აზროვნებისა და გამოცდილების საფუძველზე თვითონ აგებს ახალ ცოდნას;
მასწავლებელი
არის პროცესის “ფასილიტატორი“;
მასწავლებელი
ასწავლის გზებს, ამ გზის
გავლა კი მოსწავლეს დამოუკიდებლად უწევს.
სამუშაო
ფურცელი # 2
1.რა
წინარე ცოდნა და გამოცდილება იყო საჭირო მოცემული დავალების
შესრულებისთვის?
2.რა დამოკიდებულების გათვალისწინებას ან/და
შეცვლას მოითხოვდა აღნიშნული
დავალების შესრულება?
3.როგორ
იყო დავალება სტრუქტურირებული? რა ეტაპებისგან შედგებოდა? რას
ისახავდა მიზნად თითოეული ეტაპი?
4.საიდან
იყო აღებული პრობლემური სიტუაცია? როგორ იყო ფორმულირებული
დავალება?
5.როგორ
გამოიყენებთ მიღებულ გამოცდილებას საკუთარ პრაქტიკაში?
დრო: 15 წთ
დავალების ეტაპები:
I ეტაპი - პრობლემის
წარდგენა,
II ეტაპი - პრობლემის
განსაზღვრა
III ეტაპი - გადაჭრის
გზების ძიება და ოპტიმალურის შერჩევა,
IV ეტაპი -გაზიარება,
V ეტაპი - ცვლილებების
შეტანა
პრობლემაზე
დაფუძნებული სწავლების სამი ძირითადი ასპექტი
სწავლა
ეყრდნობა ღიად დასმულ პრობლემურ შეკითხვებს;მოსწავლეები მუშაობენ მცირე ჯგუფებში;მასწავლებელი არის „ფასილიტატორი”.პრობლემაზე დაფუძნებული
სწავლებისას მოსწავლეებს ეძლევათ მზა პრობლემა/საკითხი, რომლის
გადაჭრის სტრატეგიები და საშუალებები თავად უნდა განსაზღვრონ დავალების
შესასრულებლად.
პრობლემაზე დაფუძნებული
სწავლების მნიშვნელობა
რეალური,
|
ანალიტიკური,
|
ცხოვრებისეული
|
კრიტიკული და
|
პრობლემების გადაჭრის
|
შემოქმედებითი
|
უნარების განვითარება.
|
აზროვნების განვითარება.
|
საკითხის
შესახებ ცოდნა
სამუშაო
ფურცელი #3
1.შეარჩიეთ თქვენი ჯგუფის შესაბამისი დავალება;
2.გაეცანით საგნობრივი სტანდარტის ამონარიდს;
3.სიტუაციაში
მოცემული პრობლემისა და საგნობრივი სტანდარტის მიხედვით ჩამოაყალიბეთ დავალების
მიზანი;
4.განსაზღვრეთ, რა
წინარე ცოდნა, გამოცდილება და დამოკიდებულება უნდა ჰქონდეს
მოსწავლეს, თქვენ მიერ შერჩეული
დავალების შესასრულებლად.
5.სიტუაციიდან
გამომდინარე, განსაზღვრეთ, პრობლემის
გადაჭრის რა ეტაპების გავლა მოუწევთ მოსწავლეებს და რა დავალებას შეასრულებენ
თითოეულ ეტაპზე?
დრო: 35 წუთი
სამუშაო
ფურცელი #4
შეარჩიეთ თქვენი ჯგუფის დავალების შესაბამისი აზროვნების
ტიპი ან უნარი:
შემოქმედებითი
|
კრიტიკული
|
მეტაკოგნიტური
|
ტრანსფერული
|
აზროვნება
|
აზროვნება
|
უნარები
|
უნარები
|
სხვადასხვა გაჩერებაზე მოიძიეთ ინფორმაცია - “როგორ შევუწყოთ ხელი
მოსწავლეებში მოცემული აზროვნების ტიპის ან უნარის
განვითარებას?”
ინფორმაციის მოძიების პარალელურად სპეციალურ ცხრილში
ჩაწერეთ თქვენთვის
მნიშვნელოვანი საკითხები.
თითოეული გაჩერების დრო: 9-10 წთ
სამუშაო ფურცელი #5
ექსპერტებმა, სხვადასხვა
გაჩერებაზე მოძიებული ინფორმაცია ძირითად ჯგუფებში ქვემოთ მოცემული საკითხების
მიხედვით გაუაზიარეთ ერთმანეთს:
1.ახსენით რას გულისხმობს მოცემული უნარი ან აზროვნების ტიპი;
2.დაასაბუთეთ, რატომ
არის მნიშვნელოვანი მოსწავლეებში მოცემული უნარის ან
აზროვნების ტიპის განვითარება;
3.რა გზები და საშუალებები არსებობს იმისთვის, რომ დავეხმაროთ მოსწავლეებს
მოცემული უნარის ან აზროვნების ტიპის განვითარებაში.
დრო: 10 წთ
სამუშაო ფურცელი #6
1.შეარჩიეთ თქვენი ჯგუფის შესაბამისი დავალება;
2.მიზნები დაანაწევრეთ პატარა ამოცანებად;
3. განსაზღვრეთ
რა აქტივობებს განახორციელებთ თითოეული ამოცანის შესასრულებლად;
4.განსაზღვრეთ რა დრო და რესურსი დაგჭირდებათ თითოეული
აქტივობის
განხორციელებისთვის;
5.განსაზღვრეთ, რომელი
მაღალი სააზროვნო უნარებისა და აზროვნების ტიპების
განვითარებას უწყობს ხელს თქვენ მიერ დაგეგმილი აქტივობები?
დრო:40წთ
სამუშაო ფურცელი #7
როგორ იყო მეორე სესია სტრუქტურირებული? რა
ეტაპებისგან შედგებოდა? რას ისახავდა
მიზნად თითოეული ეტაპი?
როგორ გეხმარებოდათ განხორციელებული აქტივობებში თითოეული
ეტაპის დავალება
მომდევნოს ეფექტურად შესრულებაში? მოიყვანეთ
მაგალითები.
მაღალი სააზროვნო უნარების განვითარების მიზნით, რა
გზებითა და საშუალებებით
შეიძლება დავეხმაროთ მოსწავლეებს რთული დავალებების
შესრულებაში?რა მნიშვნელობა აქვს ასეთი ტიპის დავალებებს?
როგორ უწყობს ხელს პრობლემაზე და პროექტზე დაფუძვნებული
სწავლება ცოდნის
პრაქტიკაში გამოყენებას?
დრო:10წთ
განვითარების უახლოესი ზონა
რა არის სკაფოლდინგი?
სკაფოლდინგი (Scaffolding) – “ხარაჩოების დადგმა”
შენობის გამყარების შემდეგ ხარაჩო საჭირო აღარაა;
დამხმარე საშუალებათა სისტემა;
სკაფოლდინგი მოსწავლეს საშუალებას აძლევს, შეასრულოს დავალებები, რომლებიც
მისი უახლოესი განვითრების ზონის
ფარგლებში ჯდება.
რა უნდა გავითვალისწინოთ?
კოგნიტური განვითარების რა დონეზე იმყოფებიან მოსწავლეები?დავალების დამოუკიდებლად შესრულების როგორი უნარი აქვთ და რისი გაკეთება შეუძლიათ სხვების დახმარებით?როგორ
დავეხმაროთ?
ამოცანის გადაჭრის გეგმის შედგენის გზების შეთავაზებით;
მაგალითის ჩვენებით, მოდელირებით;
რთული დავალების პატარა მარტივ ნაწილებად დაშლით;
კონკრეტული მითითებების/მიმართულების
მიცემით;
დამხმარე შეკითხვების დასმით;
დავალების წარმატებით შესრულების წახალისებით;
ინდივიდუალური პროგრესის შეფასებით.
გზები და საშუალებები
სწავლა-სწავლების ინტერაქციული მეთოდები და
სტრატეგიები, მაგ.:
კვლევითი აქტივობები
სიტუაციური დავალებები
პრაქტიკული დავალებები
სიმულაციები
დისკუსიები
მართული კითხვა
პროექტები
ექსპერიმენტები
რას მივიღებთ შედეგად? კრიტიკული აზროვნება, შემოქმედებითი აზროვნება, ანალიტიკური აზროვნება,ლოგიკური აზროვნება,ტრანსფერული უნარები,
მეტაკოგნიტური უნარები და სხვ.
პროექტზე დაფუძვნებული სწავლება
პროექტზე
|
საერთო
|
პრობლემაზე
|
|
დაფუძვნებული
|
დაფუძვნებული
|
||
სწავლება
|
სწავლება
|
||
კონკრეტული პროდუქტის
|
•
|
მასწავლებელი არის
|
მოსწავლეებს ეძლევათ
|
პროცესის გზამკვლევი;
|
|||
მზა პრობლემა/საკითხი,
|
|||
შესაქმენალად მოსწავლეები
|
|||
•
|
რეალური,
|
||
რომლის გადაჭრის
|
|||
მიჰყვებიან წინასწარ
|
ცხოვრებისეული
|
||
პრობლემების გადაჭრის
|
მეთოდები და ხერხები
|
||
განსაზღვრულ
|
|||
უნარების განვითარება;
|
თავად უნდა
|
||
პროცედურებს/ეტაპებს.
|
|||
•
|
მაღალი სააზროვნო
|
განსაზღვრონ.
|
|
უნარების განვითარება;
|
|||
•
|
საკითხის შესახებ
|
||
მიღებული ცოდნა.
|
|||
წარმატებები
Комментариев нет:
Отправить комментарий