მოსწავლეზე
ორიენტირებული სწავლების მიდგომები
მოდული:
“აქტიური სწავლება მათემატიკაში”
ინფორმაცია მონაწილეთათვის
მასწავლებელთა და სკოლის დირექტორთა პროფესიული განვითარების პროექტი ხორციელდება
ათასწლეულის გამოწვევისფონდი - საქართველოს ზოგადი
განათლების კომპონენტის ფარგლებში აშშ-ისათასწლეულის
გამოწვევის კორპორაციის (MCC) მეორე კომპაქტის
ფინანსური მხარდაჭერით. ინფორმაცია, რომელიც მოცემულია
აღნიშნულ გამოცემაში, არ წარმოადგენს
აშშ-ის მთავრობის, ათასწლეულის გამოწვევის კორპორაციის და ათასწლეულის გამოწვევის ფონდი - საქართველოს პოზიციას.
ტრენინგიხელსშეუწყობსმონაწილეებს, გაიაზრონდაშეაფასონმათემატიკისსაგნებისსწავლებაშიგანხორციელებულიცვლილებებისმნიშვნელობა; შეისწავლონმოსწავლეზეორიენტირებულიკონკრეტულისასწავლოსტრატეგიები, მეთოდებიდამიდგომები; გაიცნონპრაქტიკაშიმათდასანერგადსაჭიროკონკრეტულიტექნიკებიდაგავარჯიშდნენგამოყენებაშიმოდელირებისგზით. ტრენინგიდაეხმარებამონაწილეებს, დანერგონთავიანთპედაგოგიურპრაქტიკაშიკვლევაზე, პრობლემაზე, პროექტზედაფუძნებულისწავლება; შეიმუშავონ
ჯგუფური მუშაობის დაგეგმვის, წარმართვის
დასასწავლოპროცესისდიფერენცირებისკონკრეტულიგზები, როგორცსასწავლომასალისშინაარსის, ასევემეთოდიკისმიხედვით; გამოიყენონშეფასებისსხვადასხვასტრატეგიებიმოსწავლეზეორიენტირებულისწავლებისპროცესში; გააცნობიერონსასწავლოპროცესისწარმართვისაუცილებლობა 21-ესაუკუნისმოთხოვნებისადასაჭიროებებისმიხედვით; მოახდინონ ინფორმაცილი და საკომუნიკაციო
ტექნოლოგიების ინტეგრირება სასწავლო პროცესში;დაგეგმონ და
წარმართონ სასწავლო პროცესიაღნიშნულისგათვალსწინებით.
მოდულისბოლოსმისაღწევიშედეგები:
მოდულისდასრულებისშემდეგმონაწილეშეძლებს:
1. მათემატიკურიშინაარსისსასწავლომასალისდადავალებებისსირთულიდონეებისგანსაზღვრასდაშერჩევასსასწავლომიზნებისმიხედვით
2. მაღალიდონისსააზროვნოკითხვებისდასმასსასწავლოპროცესში
3. განმავითარებელიდაგანმსაზღვრელიშეფასებისდიზაინისშექმნასდაგამოყენებას
4. ინფორმაციულიდასაკომუნიკაციოტექნოლოგიებისინტეგრირებასსასწავლოპროცესში, მოსწავლეთამოტივაციისამაღლებისდამასალისუკეთგააზრებისმიზნით
5. პრობლემაზედაპროექტზედაფუძნებულისასწავლოპროცესისწარმართვასდასასწავლოპროცესისრეალურსამყაროსთანდაკავშირებას
ტრენინგ მოდულის გეგმა:
სესიები და მათი მიზნები
ტრენინგ- პროგრამისკომპონენტი
|
სესიებისმიზნები
|
პირველი დღე: სასწავლო მასალის სირთულის დონეები მათემატიკაში - ბლუმის
ტაქსონომია (6 საათი)
|
|
სესია 1: ამოცანების სირთულის დონეების განსაზღვრა და კატეგორიზაცია
დრო:
1 საათი და 45 წუთი
|
·
მათემატიკური დავალების
სირთულის დონეების დადგენის კრიტერიუმების ჩამოყალიბება მოსწავლეთა წინარე ცოდნის
და უნარების მიხედვით.
·
ბლუმის ტაქსონომიის გააზრება
და მისი ინტერპრეტაცია მათემატიკის კონტექსტში
·
კონკრეტული დავალებების
კოგნიტური დონეების ამოცნობის უნარის განვითარება
|
სესია 2:
ბლუმის ტაქსონომიის გააზრება მათემატიკის კონტექსტში
დრო: 2 საათი და 15 წუთი
|
·
ბლუმის ტაქსონომიის გამოყენება
და მისი ინტერპრეტაციას მათემატიკის კონტექსტში
·
კონკრეტული დავალებების
კოგნიტური დონეების დადგენის უნარის განვითარება
·
„ოთხი წარმოდგენის პრინციპს“
გაცნობა და გაზიარება
|
სესია 3:
სხვადასხვა კოგნიტური დონის შესაბამისი შეკითხვების დასმა მათემატიკის სწავლებისას
დრო: 2 საათი
|
·
სხვადასხვა სირთულის კითხვების
დასმის ტექნიკის გამოყენება და ამ ტექნიკის დაკავშირება ბლუმის ტაქსონიმიასთან.
·
ისეთი მათემატიკური დავალებების
შედგენა, რომლებიც ხელს შეუწყობს
მაღალი დონის სააზროვნო უნარების და შემოქმედებითობის განვითარებას:
v კანონზომიერების ამოცნობის, აღწერის და შექმნის უნარი
v მათემატიკური ცნებების, ობიექტების და პროცედურების მრავალფეროვანი წარმოდგენის
უნარი (მაგ.,
რიცხვითი, ალგებრული, გრაფიკული)
v კითხვების დასმის და ჰიპოთეზის შემოწმების გზით
ცოდნის კონსტრუირების უნარი
v მათემატიკური მოდელის აგების და შეფასების უნარი
(მათ შორის რეალურ ვითარებებში, სხვა დისციპლინებში,
მაგ.: ფიზიკაში, ქიმიაში, ბიოლოგიაში, სამოქალაქო
განათლებაში).
|
მეორე დღე: შეფასება მათემატიკაში
(6 საათი)
|
|
სესია 1:
შეცდომა თუ ახალი შესაძლებლობა? მოსწავლის
ნაშრომის ანალიზი და მისი გამოყენება.
დრო: 2 საათი
|
·
მოსწავლეთა მცდარი შეხედულებების
და მათემატიკური ცნებების და პროცედურების არასწორად გააზრების ანალიზის უნარის განვითარება.
·
მოსწავლეების მიერ საკუთარი
შეცდომების აღმოჩენის ხელშეწყობის პედაგოგიური კომპეტენციის განვითარება.
·
მოსწავლეთა შცდომების
გათვალისწინებით ალტერნატიული ამოხსნების და განმარტებების პედაგოგიური კომპეტენციების
განვითარება.
|
სესია 2:
განმავითარებელი შეფასება მათემატიკის სწავლებისას
დრო: 2 საათი
|
·
მიერ განმავითარებელი
შეფასების პრინციპების გააზრება
·
განმავითარებელ და განმსაზღვრელ
შეფასებებს შორის განსხვავების გააზრება
·
განმავითარებელი შეფასების
პრაქტიკული რეალიზაციის ძირითადი პრინციპების შესწავლა და გააზრება ბლუმის ტაქსონომიაზე
დაყრდნობით
·
იმ საკლასო აქტივობის
განხილვა, რომელსაც უკავშირდება თანმხლები განმავითარებელი შეფასება და ღია ტიპის
დავალებების შექმნა
·
ამ აქტივობებთან დაკავშირებული
რესურსების შესწავლა
|
სესია 3:
ეფექტიანი შეფასების დიზაინი მათემატიკაში
დრო: 2 საათი
|
·
ტესტის დიზაინის პრინციპების
გააზრება და შესწავლა ბლუმის ტაქსონომიის კონტექსტში
·
მოცემულ თემაზესხვადასხვა
სირთულის დავალებების შედგენა.
|
მესამე დღე: ინფორმაციულიდასაკომუნიკაციოტექნოლოგიებისინტეგრირებამათემატიკისსწავლებისას (6 საათი)
|
|
სესია 1: ვირტუალური საკლასო ოთახის შექმნა და სასწავლო
ვიდეომასალის, ელექტრონული ფორმატის სავარჯიშოების და მონაცემთა წყაროების გამოყენება
სასწავლო პროცესში.
დრო: 1 საათი და 45 წუთი
|
·
იმ უნარების და კმპეტენციების
განვითარება,რომლებიც საჭიროა ისეთი ციფრული რესურსების წვდომისა და შექმნისათვის,
რომლებიც დაეხმარება და წაახალისებს მოსწავლეებს მათემატიკური ცნებების და პროცედურების
გააზრებაში.
·
ვირტუალურ საკლასო ოთახის
გაცნობა და სასწავლო პრაქტიკაში მისი გამოყენების გააზრება.
·
იმის გააზრება თუ როგორაა
შესაძლებელი რეალური მონაცემების ინკორპორირება მათემატიკურ სასწავლო თემატიკაში.
|
სესია 2: ისტ-ის გამოყენება სადემონსტრაციოდ და კვლევის
მიზნით.
დრო: 2 საათი და 15 წუთი
|
·
ციფრული რესურსების წვდომის,
შექმნისა და გამოყენების უნარების განვითარება მათემატიკური შინაარსის უკეთ სწავლების
მიზნით (მაგ., დინამიური გეომეტრია, კომპიუტერული ალგებრის სისტემა, გრაფიკული კალკულატორი)
·
ისტის გამოყენებისათვის
შესაფერისი სასწავლო მასალის შერჩევის უნარის განვითარება და პირიქით - სასწავლო
მასალის შესაფერისი ციფრული ინსტრუმენტების შერჩევის უნარის განვითარება
·
მოსწავლეთა იმ უნარების
განვითარებისათვის ხელშეწყობა რომლებიც დაკავშირებულია ციფრული რესურსების შერჩევასთან,
გამოყენებასთან და შექმნასთან მათემატიკური შინაარსის მასალის სწავლის დროს.
·
ვირტუალური საკლასო ოთახის
გაცნობა
|
სესია 3: დამატებითი ციფრული ინსტრუმენტების გამოყენება
სადემონსტრაციოდ და კვლევის მიზნით
დრო: 2 საათი
|
·
ისტ ინტეგრირებული გაკვეთილის
გეგმების შექმნის უნარის განვითარება მოსწავლეთა მოტივაციის ამაღლების და მათემატიკური
შინაარსის უკეთ გააზრების მიზნით.
·
ისტ-ით გამდიდრებული აქტივობების
შექმნის უნარების განვითარება
|
მეოთხე დღე: თანამშრომლობითი სწავლება და პრობლემაზე / პროექტზე დაფუძნებული სწავლება
მათემატიკაში (6 საათი)
|
|
სესია 1: პრობლემაზე დაფუძნებული სწავლება მათემატიკაში
დრო: 1 საათი და 50 წუთი
|
·
მონაწილეები გაეცნობიან
თუ როგორ უნდა მოხდეს პრობლემების და დავალებების შერჩევა ჯგუფური სამუშაოსათვის
·
მასწავლებლები გაეცნობიან
თანამშრობლობით პრობლემის გადაჭრის პრინციპებს და ტექნიკას მათემატიკაში
·
მასწავლებლები განივითარებენ
კითხვების დასმის გზით ცოდნის კონსტრუირების პრინციპებს. ასევე პრობლემაზე დაფუძნებული
აქტივობის დროს ჰიპოთეზების ჩამოყალიბების, ცდის და შემოწმების გზით ცოდნის კონსტრუირების
პრინციპებს.
|
სესია 2: თანამშრომლობითი სწავლა და კვლევაზე დაფუძნებული
სწავლა
დრო: 1 საათი და 40 წთ
|
·
თანამშრომლობითი სწავლების
პრინციპების გაცნობა და მათი გამოყენება როგორც თანასწორობისა და ინკლუზიის ხელშემწყობი
საშუალების.
·
კითხვების დასმის და ჰიპოთეზების
შემოწმების გამოყენებით ცოდნის კონსტრუირების უნარის განვითარება
·
პრობლემაზე დაფუძნებულ
და პროექტზე დაფუძნებულ მიდგომებს შორის განსხვავებებისა და მსგავსებების გაცნობა
·
მათემატიკის დაკავშირება
სხვა დისციპლინებთან და პრობლემის / პროექტის ჩამოყალიბება კვლევაზე დაფუძნებული
სასწავლო პროცესის დროს
|
სესია 3: პროექტზე დაფუძნებული სწავლება მათემატიკაში
მთლიანი დრო: 2 საათი და 30 წუთი
|
·
მონაწილეები გაეცნობიან
და გამოიყენებენ პროექტზე დაფუძნებული სწავლების პრინციპებს მათემატიკაში: როგორც
თეორიას, ასევე მაგალითებს.
·
ინფორმაციული და საკომუნიკაციო
ტექნოლოგიების გამოყენება თანამშრომლობითი ქსელების შესაქმნელად კომპლექსური პრობლემების
გადაჭრის მიზნით; მათემატიკის დაკავშირება და ინტეგრირება სხვა სასწავლო დისციპლინებთან.
·
კვლევაზე და პრობლემაზე
დაფუძნებული გაკვეთილის გეგმების შედგენა, მოსწავლეთა ჩართულობისა და მოტივაციის
ამაღლების მიზნით.
·
მონაწილეები პრაქტიკულად
გამოცდიან პროექტზე დაფუძნებული სწავლების ნიმუშს.
|
მონაწილეთაშეფასებისსისტემა:
მოდულიფასდება (24 საკონტაქტოდა
26არასაკონტაქტოსაათი) 100
- ქულიანისისტემით.
შეფასებისკომპონენტები:
იმისათვის,
რომ მონაწილეს ზოგადპროფესიული კურსი გავლილად ჩაეთვალოს და მიენიჭოს კურსის წარმატებით გავლის სერტიფიკატი, რომლის საფუძველზეც იგი შეძლებს ერთი კრედიტ ქულის მოპოვებას,
მან ყოველი მოდულის დასრულებისას უნდა დააკმაყოფილოს შემდეგი მოთხოვნები:
·
გადალახოსშეფასებისმინიმალურიზღვარი - 60% (წინასატრენინგოდავალება; საკლასოდაკვირვება; ტრენინგისშემდგომისაშინაოდავალება);
·
დაესწროსტრენინგისმინიმუმ
20საათს (80%).
ტრენინგისმონაწილეებსასევემიეცემათსაშუალებამონაწილეობამიიღონტრენინგისშემდგომდაგეგმილსამუშაოჯგუფებისშეხვედრებში (ორისამსაათიანისამუშაოშეხვედრა - სულ 6 საათიორი თვის პერიოდზე გადანაწილებული). სამუშაოჯგუფებისშეხვედრებიმონაწილეებისმიერტრენინგზემიღებულგამოცდილებასუშუალოდუკავშირდებადაეხმარებამათმიღებულიცოდნისადაუნარებისგაღრმავებასადაპრაქტიკაშიგადატანაში.
პროგრამისშეფასებისსისტემა:
დანართი 1. წინასატრენინგოდავალება
შეფასდება ტრენერის მიერ ქვიზის შეფასების პასუხების
შესაბამისად. მაქსიმალური ქულა - 10
ტესტის დახურული კითხვები ფასდება 1 ქულით.
ტესტის ღია კითხვების შეფასების რუბრიკა
დავალება
|
0 ქულა
|
1 ქულა
|
2 ქულა
|
3
|
ტექნიკა არ არის
დასახელებული, ან მხოლოდ დასახელებულია მაგრამ არ არის წარმოდგენილი მათი მოკლე
აღწერა
|
წარმოდგენიელია 2
ტექნიკის მოკლე აღწერა, მაგრამ არ არის მოყვანილი მათი გამოყენების ნიმუში
|
წარმოდგენილია 2 ტექნიკის
მოკლე აღწერა და მათი გამოყენების ნიმუშები
|
6
|
განმარტება არასწორია
|
განმარტება სწორია,
მაგრამ გადმოცემული გრაფიკული ხერხი არ იძლევა საკითხის ნათლად გააზრების
საშუალებას
|
გადმოცემულია
გრაფიკული ხერხი, რომელიც მოსწავლეს დაეხმარება ნათლად გაიაზროს მასალა
|
დანართი 2.ტრენინგისმონაწილეთაშეფასებისრუბრიკა (ტრენინგისმსვლელობისას). მაქსიმალურიქულა - 16.
კრიტერიუმი
|
არადამაკმაყოფილებელი
(1 ქულა)
|
დამაკმაყოფილებელი
(2 ქულა)
|
კარგი
(3 ქულა)
|
ძალიანკარგი
(4 ქულა)
|
მზაობა
|
ვერავლენსწინასატრენინგოდავალებაშიწარმოდგენილისაკითხავიმასალისცოდნას
|
ნაწილობრივავლენსწინასატრენინგოდავალებაშიწარმოდგენილისაკითხავიმასალისცოდნას
|
კარგადავლენსწინასატრენინგოდავალებაშიწარმოდგენილისაკითხავიმასალისცოდნას
|
სრულადავლენსწინასატრენინგოდავალებაშიწარმოდგენილისაკითხავიმასალისცოდნას
|
მონაწილეობა
|
არმონაწილეობსაქტივობებში, ანმონაწილეობსძალიანიშვიათად
|
იშვიათადმონაწილეობსდაშეაქვსწვლილიმხოლოდზოგიერთაქტივობაში, ძირითადადპასიურიმსმენელია
|
აქტიურადმონაწილეობსდაშეაქვსწვლილიაქტივობებისუმრავლესობაში
|
აქტიურადმონაწილეობსდაშეაქვსმნიშვნელოვანიწვლილიყველააქტივობაში
|
თანამშრომლობა
|
ართანამშრომლობსანძალიანიშვიათადთანამშრომლობსკოლეგებთანწყვილებში/ჯგუფებშიმუშაობისდროს; არსცემსპატივსსხვებისმოსაზრებებს
|
იშვიათადთანამშრომლობსკოლეგებთანწყვილებში/ჯგუფებშიმუშაობისდროს;
გამოხატავსპატივისცემასსხვებისმიმართ
|
ხშირადთანამშრომლობსკოლეგებთანწყვილებში/ჯგუფებშიმუშაობისდროს;
გამოხატავსპატივისცემასსხვებისმიმართ
|
ყოველთვის
თანამშრომლობსწყვილებში/ჯგუფებშიმუშაობისდროს;
გამოხატავსპატივისცემასსხვებისმიმართ
|
საგნისსწავლებისახალიმიდგომებისმიმღებლობა
|
არაქვსგააზრებულისაგნისსწავლებისმოსწავლეზეორიენტირებულიმიდგომებისმნიშვნელობა;
აშკარადავლენსუარყოფითდამოკიდებულებასმისმიმართ
|
მეტ-ნაკლებადაქვსგააზრებულისაგნისსწავლებისმოსწავლეზეორიენტირებულიმიდგომებისმნიშვნელობა; ნაწილობრივ
ავლენსმათმიმღებლობას
|
კარგადაქვსგააზრებულიგააზრებულისაგნისსწავლებისმოსწავლეზეორიენტირებულიმიდგომებისმნიშვნელობა; უმეტესადავლენსმათმიმღებლობას
|
სიღრმისეულადაქვსგააზრებულისაგნისსწავლებისმოსწავლეზეორიენტირებულიმიდგომებისმნიშვნელობა; სრულადავლენსმათმიმღებლობას.
|
დანართი 3:ტრენინგისშემდგომიდავალებისშეფასებისრუბრიკა.
მაქსიმალურიქულა
-12.
კრიტერიუმები
|
არადამაკმაყოფილებელი
1 ქულა
|
გასაუმჯობესებელი
2 ქულა
|
კარგი
3 ქულა
|
ძალიანკარგი
4 ქულა
|
წარმოდგენილიდავალებისშესაბამისობაინსტრუქციასთან
|
წარმოდგენილიდავალებაარპასუხობსინსტრუქციას
ან
არარისდაფარული 4-ზემეტიკომპონენტი
|
წარმოდგენილიდავალებისმხოლოდმცირენაწილიპასუხობსინსტრუქციას, დაფარულიაყველაკომპონენტი,
თუმცასაჭიროამეტიდეტალიზაცია
|
წარმოდგენილიდავალებაუმეტესწილადპასუხობსინსტრუქციას,
გაწერილიათითოეულიკომპონენტი, შეინიშნებამხოლოდმცირეხარვეზებიცალკეულიკომპონენტისფარლებში
|
წარმოდგენილიდავალებასრულადპასუხობსინსტრუქციას,
თითოეულიკომპონენტიგაწერილიაამომწურავადდადეტალურად
|
შესაბამისობა საგნობრივ სტანდარტთან
|
აქტივობადამისიმიზანიარეფუძნებასაგნობრივსტანდარტს
|
აქტივობადამისიმიზანინაწილობრივეფუძნებასაგნობრივსტანდარტს
|
აქტივობადამისიმიზანიუმეტესწილადეფუძნებასაგნობრივსტანდარტს
|
აქტივობადადასახულიმიზნებისრულადეფუძნებასაგნობრივსტანდარტს
|
დაგეგმილი აქტივობის მიზნობრიობა
|
დაგეგმილიაქტივობა არიძლევამიზნისმიღწევისსაშუალებას
ან
აქტივობისმსვლელობაარიკითხება
|
დაგეგმილიაქტივობამხოლოდნაწილობრივიძლევამიზნისმიღწევისსაშუალებას
ან/და
აქტივობისმსვლელობაძნელადიკითხება, ბუნდოვანია
|
დაგეგმილიაქტივობაუმეტესწილად იძლევამიზნისმიღწევისსაშუალებას
ან/და
აქტივობისმსვლელობაშირჩებაბუნდოვანინაბიჯები
|
დაგეგმილიაქტივობასრულადიძლევამიზნისმიღწევისსაშუალებას,
აქტივობისმსვლელობააღიქმებასრულადდალოგიკურად.
|
[1] წინასატრენინგოდავალებამონაწილეებსეგზავნებათტრენინგამდე; დავალებაშემოწმდებატრენინგისმსვლელობისასქვიზის
შეფასების პასუხებისშესაბამისად(დანართი1)
[2]ტრენერიმონაწილეებსშეაფასებსტრენინგისმსვლელობისპროცესშიწარმოდგებილირუბრიკისშესაბამისად (დანართი 2).
[3]ტრენინგისშემდგომიდავალებამონაწილემტრენერსუნდაგადაუგზავნოსელექტრონულადხუთსამუშაოდღეში. დავალებაშემოწმდებაწარმოდგენილიშეფასების
ინსტრუმენტისშესაბამისად (დანართი 3).
Комментариев нет:
Отправить комментарий